![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgFuMJ7zXeOy8YlFg4FwI5l2ooIzRJ7V-8QB0JXLTrD8vNEP5F4_9WfTL2RGjV6qgiyRgmxMTIsCPRmspjOxARnr-VyjlcQb7_oyKQi7CnvFvjXG-HH8dNdTJFA_2lDWg04zlkyngbWbD0X/s400/catagrafia+1820.jpg)
Comunitatea armeană s-a stabilit, construind case trainice, pe stada care începea la kilometrul zero al târgului, la "Ospelul Comunal", se termina la gară şi primind numele de strada Armenească pentru o lungă perioadă de timp. Ulterior, strada a primit numele de „Ioniță Sturza”, „6 Martie” și iar „Ioniță Sturza”.
![]() |
Câteva exemple de biserici armenești cu o singură turlă. |
![]() |
CPI anul 1910 - Ed Dep. Univ. Saraga, Bucureşti |
![]() |
Biserica Armenească văzută din foișorul de foc al Pompierilor. |
![]() |
CPI anul 1914, Ed Depozitul Şaraga, Bucureşti |
"De asemenea, Armenii şi-au zidit la 1850, pe strada Armenească, o biserică mare, la care a contribuit cu o sumă de bani (200 galbeni) Mihail Sturdza, fostul Domn al Moldovei. Biserica are un preot şi un dascăl."
![]() |
CPI anul 1939, Ed. Fotofilm Cluj |
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgqhBvKArRtOOeugPEA5Z3y_dsvwn9ZgPuUO3jaB3nX-AZ698FLuRZykX4nnpU4R8AddNZsgAq4zSosx7iwrQFIP5UtuWTRV5jd38hFsQGnTs8WXafCpQ1hc6EsszkLndQnCvvRpKg1S1Mx/s400/act+Sterian.jpg)
"La 1848 s-a pus temelia bisericei armene cu hramul Sf. Arhangheli Mihail şi Gavril, a cărei construcţie s-a terminat după vreo 10 ani, prin subscripţia enoriaşilor şi din contribuţia cu 200 galbeni a Domnitorului Mihail Sturza, care a dat următoarea autorizaţie de construcţie a acestei biserici:
„Cu mila lui Dumnezeu, Noi Mihail Grigore Sturza Voevod, Domnul Ţării Moldovei.
Luând în privire cererea ce Ni s'a făcut de către comunitatea naţiei armene din poliţia Bacăului, ca să le învoim a ridica cu a lor cheltuială, o biserică de ritul armean ortodox în acea poliţie, Domnia Noastră le învoim prin decretul de faţă asemenea cerere, după care numiţii pot să păşească către facerea unei biserici, şi spre obşteasca ştiinţă, Departamentul averilor bisericeşti, va publica această a Noastră învoire prin foile oficiale”. Urmează semnătura,
Secţia I din Departamentul averilor bisericeşti No. 1736, anul 1848 Noembrie 24 zile.
(Din monografia bisericei Sf. Impăraţi de Pr. Al. Apostol Bacău)
![]() |
CPI anul 1939, Ed. Fotofilm Cluj |
![]() |
CPI anul 1939, Ed. Fotofilm Cluj |
Catastrofalul an 1940
Dintre cele 59 de clădiri (locuinţe sau obiective social-culturale) incluse în lista semnată de şeful comisiei, arhitectul Sterian, Biserica Armenească era singura declarată "complet inutilizabilă". Clădirea bisericii avea deja probleme de rezistenţă a construcţiei încă din anul 1923 când fusese consolidată dar, cutremurul i-a fost fatal. La cererea de transmitere a unei evaluări a situaţiei transmisă de Primăria oraşului, Parohia Bisericii a transmis următorul răspuns care sparge o serie de enigme ulterior exprimate:
![]() |
pag.01. sursa: ANB fond Primăria Bc d.23/1940 |
![]() |
pag. 02 a documentului |
"Domnule Primar
La adresa Dvoastră no 7253 din 15/XI 1940 avem onoare a vă comunica:
Consiliul Parohial a făcut cercetări şi expertize în chestiunea Turnurilor bisericii, care mai cu seamă în partea din faţă, prezintă o dislocare a zidurilor, care ameninţau cu prăbuşirea. Încă din anul 1923 am procedat la facerea unor lucrări de subzidire şi întărire sub conducerea şi antrepriza arhitectului Leon Vulcănescu, astăzi decedat, şi credem că numai datorită acestor contraforturi, turnurile şi partea din faţă a bisericii, au rezistat sguduirilor cutremurului din dimineaţa de 10 Noiembrie.
Acele lucrări au costat peste 600.000 lei, bani ce nu i-a avut parohia în întregime şi a trebuit să facă un împrumut la Banca Românească (în trecut Banca Bacăului) ce a fost achitat tocmai în 1939.
Tocmai pentru că vedeam necesitatea dărâmării turnurilor atât de grele, precum şi consolidarea restului clădirii, am obţinut şi întreprins parcelarea ogrăzii disponibile din faţa bisericii pentru a strânge fondurile necesare achitării lucrărilor. N’am putut vinde decât o singură parcelă din cauza vremurilor şi conjucturii economice nefavorabile şi cu banii luaţi am achitat restul datoriei la Banca Românească, care ne acţionase în judecată iar restul în val. de 25.000 (douăzecişicinci mii) este depus la C.E.C.
Cum vedeţi domnule Primar, situaţiunea noastră este precară. Veniturile ordinare nu acopăr nici cheltuielile; de ani de zile încheem bugetele cu deficite, din cauză că şi imobilele ce le are parohia sunt vechi şi sunt aproape de ruină.
De aceea, apelăm la Dvoastră, Domnule Primar, a ne ajuta, nu cu bani, ci dispunând către Serviciul Pompierilor sau intervenind la Armată, pentru a ne ajuta cu mâna de lucru, noi obligându-ne să angajăm un specialist sub conducerea căruia să începem lucrările de dărâmare.
Reconstrucţia localului se va putea face când timpurile ne vor permite.
În afară de aceasta, deoarece urmăm să supunem darămării şi imobilele din curtea bisericii, vă aducem la cunoştinţă că în una din odăi locuieşte bătrâna Eufrosina Anton, săracă, care n’are nici un sprijin şi parohia i-a dat această locuinţă în mod gratuit; vă rugăm să binevoiţi a dispune ca ea să fie primită la Azilul de bătrâni din acest oraş.
Primiţi, vă rugăm, Domnule Primar, asigurarea stimei noastre.
Preşedinte Secretar
Toma Mihăilescu Andrei Manughevici
Rezoluţie Primar:
19.XI.1940
Adresă către serv. Pompieri de a lua contact cu preşedintele comit. Parohial al Bisericii Armene şi a proceda la dărâmarea turlelor. ss. indescifrabil
Viaţa lângă o clădire "complet inutilizabilă".
Nu se ştie ce au discutat şefii pompierilor cu parohul bisericii în urma rezoluţiei date de primar, cert este că biserica a rămas în continuare în picioare, sabie a lui Damocles pentru enoriaşii şi capii bisericeşti. Un armean din cartier care era copil în anii de după război, ne prezintă într-un mod cuceritor pentru noi, muritorii de rând fără calităţi de critici literari dar, cititori însetaţi de istorie locală, viaţa colectivităţii armene formate dintr-o "galerie de chipuri". Anatomia unei străzi [4], o carte scrisă cu har de concitadinul nostru Paul Grigoriu, ne plimbă în timp şi spaţiu prin cartierul armenesc în mijlocul căruia se ridica spre ceruri Biserica Armenască şi conducea spre pământul veşniciei Cimitirul. Câteva fragmente centrate pe descrierea locurilor sfinte ale colectivităţii par să ne convingă de faptul că tinerii, copii şi adolescenţi, din comunitate nu aflaseră de interdicţia de utilizare a lăcaşului sfânt.
Să intrăm pentru câteva momente în lumea autorului:
„Descălecătorii" aveau, se vede, un straşnic spirit de castă. Şi parale. Care i-au ajutat să-şi construiască curţi frumoase, aproape boiereşti, unde, în loc de arbori seculari, sădeau trandafiri, să le aducă aminte de apusurile de soare de lângă Ararat. Aşa s-a făcut, pe vreo mie de paşi lungime, strada Armenească”...
„La jumătatea străzii, comunitatea durase biserică mândră, în turlele căreia ciorile îşi luceau penele, iar liliecii, sinucigaşii zilei, se spânzurau cu resemnare, pentru a învia fantomatic la ceas de seară. Epitropul bisericii, domnul avocat Zadic, avea mare pasiune pentru cărţi rare şi sindrofii dese pe care le prezida ţinând veşnic în mână un pahar de cleştar unde se plictisea de moarte şerbetul Maricăi, fata din casă. Domnul Zadic avea doi fraţi. Iacobaş, cel mai mic, dăduse în mintea copiilor pe vremea când, proaspă bacalaureat, îşi pusese în gând să înveţe pe de rost Le Grand Larousse... Despre trecutul lui Aram, celălalt frate al domnului avocat, se ştiau puţine lucruri, iar prezentul nu permitea să se facă prea multe presupuneri...” Amintirile autorului despre tatăl său, profesor de limba franceză, o perioadă director al Liceului Ferdinand (Şcoala Medie nr.1) fac referire şi la slujitorii bisericii:
„Domnul profesor (n.a. Grigoriu, tatăl autorului) avea prieteni, de câţiva dintre ei am vorbit. Ceea ce, însă, mi se pare mult mai important, este că nu avea duşmani. Absolut nici unul... Ateu până în vârful unghiilor lui striate ca un înveliş de scoică, nu pregeta să se descopere, primul, în faţa părintelui Jeban ori a junelui prelat cu barbă roşie si rară care prezida, duminică de duminică, colocviile religioase ale comunităţii armeneşti...”
Prin anii 1952-60 a început „sistematizarea” cartierului botezat Şoimului. Câteva „case tip” cu un rond mare de flori între cele două părţi ale străzii au fost construite în capătul străzii Şoimului iar pe strada numită acum „6 Martie” în loc de „Armenească” au fost ridicate câteva blocuri P+3 care, parcă, aveau rolul de a masca Biserica Armenească. În mod firesc, lucrările au stârnit indignarea membrilor comunităţii armene începând cu nevinovaţii copii. Domnul Paul Grigoriu, martor al evenimentelor povesteşte:
...„Primii şi cei mai îndârjiţi oponenţi, am fost noi, copiii. Şi asta, pentru că planurile arhitecţilor atacau un teritoriu pe care-1 consideram al nostru dintotdeauna şi pentru totdeauna. E vorba de cimitirul-grădină din spatele bisericii armeneşti şi de terenul semănat cu lucernă de care am pomenit când am evocat „intervenţia armată” a tovarăşului Weber. Este, pe de altă parte, perfect adevărat că plăteam bisericii o dijmă sub forma ierbii cosite de Iacobaş, dar nu vedeam nimic umilitor în asta, mai ales că, între două coase, terenul acela imens ne aparţinea în folosinţă exclusivă: pentru a bate mingea, pentru a mânca, tolăniţi pe spate, zarzăre verzi furate din cine ştie ce livadă, pentru a ne ascunde de mânia coercitivă a părinţilor, pentru a prinde lăcuste şi coropişniţe, pentru mai câte altele ... În ce priveşte cimitirul-grădină din spatele bisericii, acela era cu desăvârşire al nostru. Morţii comunităţii nu mai luau, de multă vreme, drumul lui, majoritatea crucilor se prăvăliseră, uitate până şi de cei care le suportau greutatea, precum şi de ceilalţi, care plătiseră pentru a fi puse. între morminte, ba, dacă stau să mă gândesc bine, şi pe morminte (cine le mai ştia hotarele?), creşteau pruni şi nuci”...
![]() |
Blocul în formă de "L" str. I.S.Sturdza nr. 26 |
Anul dintre cutremure.
Nr. 8345 din 28 mai 1968
TOVARĂŞE PREŞEDINTE
Subscrisa Epitropie a bisericii armene din municipiul Bacău, cu sediul în str. 6 Martie nr. 64, vă rugăm să binevoiţi a dispune eliberarea unei autorizaţii de înstrăinare pentru suprafaţa de teren de cca 4.000 m.p. situat în str. Aleea Şoimului – proprietatea epitropiei.
Pe acest teren care întră în zona de sistematizare a oraşului, se vor construi blocuri proprietate personală prin Oficiul de locuinţe.
Primiţi, vă rugăm, asigurarea deosebitei noastre stime.
Anexăm un plan de situaţie.
Preşedinte, Andrei Manughevici
Tovarăşului Preşedinte al Municipiului Bacău
Un plan al zonei prevesteşte viitoarea configuraţie a cartierului rezidenţial Şoimului:
Nu a fost să fie! Tovarăşul preşedinte nu a aprobat construcţia vilelor, membrii asociaţiei de proprietari şi-au primit banii de avans înapoi şi terenul prevăzut pentru sistematizare a rămas în continuare pârloagă.
Seara de 4 martie 1977 a rămas pentru băcăuani drept seara celor 56 de secunde de groază. Nu se ştie pentru ce ne-a mai bătut Dumnezeu dar, ne-a bătut bine de tot! Eu locuiam în acea perioadă în cartierul Orizont şi preocupat de sarcinile profesionale călcam rar prin centrul oraşului. Aflam de la colegii de serviciu afectaţi că "prin centru calcă tancurile" construcţiile vechi. Cinematograful Flamura fusese adevărat front de luptă datorat zidurilor exagerat de groase, ca de cazemată. După cutremur, funcţie de iscusinţa şefilor de a justifica necesitatea fondurilor şi relaţiile la Centru, s-a făcut curăţenie extinsă. Ceva mai târziu, tovarăşa secretar Găinuşă Alexandrina a sistematizat zone extinse. Într-o zi am aflat că fusese demolată şi Biserica Armenească. Un coleg susţinea că demolarea avusese loc la data de 3 martie, aşadar, cu o zi înainte de cutremur. Dacă ar fi existat previziune, se putea face economie cu combustibilul consumat de utilajele de demolare. La auzul veştii demolării treceam în revistă imaginile memorate ale celor două turnuri consolidate reciproc cu câteva X-uri de oţel gros, sănătos, producţie a anilor '20, a uşilor înalte şi ale ferestrelor fără sticlă dar blocate cu alte X-uri, de scîndură bătută cu cuie mari, majoritatea îndoite la baterea unui meseriaş neprofesionist. A rămas o enigmă secvenţa finală a filmului existenţei minunii arhitecturii locale. Oare a mai semnat tot secretarul Andrei Manughevici o nouă cerere de demolare? Am discutat anul trecut cu câţiva locatari ai blocurilor din cartierul Şoimului dispuşi să-mi acorde interviuri pentru dezlegarea enigmei mele. Memoria unora era "formatată" şi mai, mai că nu recunoşteau că acolo a fost o biserică. Câţiva ştiau că blocul lor se află pe locul cimitirului şi se considerau bântuiţi de stafiile morţilor.
Șansa a făcut ca în ziua de 8 decembrie 2017 să mă întâlnesc în zona blocurilor de pe strada Șoimului cu un vechi și foarte drag colaborator, inginerul Marin Vâlsan, mulți ani director al uneia dintre fabricile Combinatului de Prelucrare a Lemnului din Bacău
Am depănat, ca pensionarii, amintiri plăcute și neplăcute din anii socialismului și, din vorbă în vorbă, am ajuns la urgia cutremurului din martie 1977. Nu puteam pierde ocazia să-l întreb unde se afla în momentul cutremurului. Răspunsul prietenului meu a fost cea mai mare surpriză a acestui an: „eram aici, în grădina bisericii Armenești”. Mă aflam, așadar, în fața unui martor ocular al cărei probitate nu poate fi pusă sub semnul îndoielii. Mărturia fostului meu coleg constituie, din punctul meu de vedere, cheia care deschide ușa spre adevăr:
„Locuiam din anul 1975 în blocul de peste drum de biserică față de strada Șoimului. Tot terenul din fostul cimitir armenesc era liber, o pârloagă din care răsărea clădirea înaltă dar foarte șubredă a bisericii Armenești. Turlele care erau fisurate și consolidate cu câțiva tiranți metalici îmi atrăgeau atenția de cel puțin două ori pe zi, când plecam și când mă întorceam de la fabrică. Din cele două turle nu am auzit niciodată dangăte, dar în fiecare seară cucuvelele cântau în cor, accentuând atmosfera sinistră creată pe fundalul clădirii cu ferestrele fără geamuri, sigilate cu scânduri bătute încrucișat peste tocuri.
În seara cutremurului ajunsesem, ca de obicei, târziu acasă și trepidațiile m-au găsit încă îmbrăcat, numai bine pentru a putea coborâ repede, de teamă, în fața blocului. Un zgomot puternic m-a însoțit pe parcursul coborârii. Din ușa blocului, în semiobscuritate, priveam turlele care se prăbușiseră, stăteau agățate în tijele metalice și creaseră un mare nor de praf. Lângă mine erau și alți câțiva vecini. Știam că biserica nu era frecventată de enoriași, dar ne-am dus aproape pentru a striga și verifica dacă, întâmplător, nu se afla vreun rănit, om al străzii pripășit și surprins printre dărâmături. Din fericire, nu era nimeni! Când lucrurile s-au liniștit puțin am fugit la fabrică să văd ce urmări a avut cutremurul acolo.
A doua zi, dimineață, am putut evalua amploarea catastrofei. Ambele turle erau căzute la pământ, acoperișul deviat de pe pereții pe care, parțial, îi dislocase. Era evident că impunătoarea construcție a bisericii devenise o ruină absolut inutilizabilă.
Până în toamnă, târziu, grupuri de oameni despre care nu știu dacă erau pe cont propriu sau lucrau pentru vreo instituție, au cărat materialele de construcție și au demolat inclusiv pereții necăzuți la cutremur. Pe la sfârșitul lui octombrie am constatat că terenul a fost și nivelat, pregătit parcă pentru a primi blocurile care au fost construite în anii care au urmat.”Așa am aflat adevăratul final al bisericii Armenești. Ulterior, aveam să aflu și ce s-a întâmplat cu o mare parte dintre materialele recuperate.
Ultima legendă.
TOVARĂŞE PREŞEDINTE
Subscrisa Epitropie a bisericii armene din municipiul Bacău, cu sediul în str. 6 Martie nr. 64, vă rugăm să binevoiţi a dispune eliberarea unei autorizaţii de înstrăinare pentru suprafaţa de teren de cca 4.000 m.p. situat în str. Aleea Şoimului – proprietatea epitropiei.
Pe acest teren care întră în zona de sistematizare a oraşului, se vor construi blocuri proprietate personală prin Oficiul de locuinţe.
Primiţi, vă rugăm, asigurarea deosebitei noastre stime.
Anexăm un plan de situaţie.
Preşedinte, Andrei Manughevici
Tovarăşului Preşedinte al Municipiului Bacău
Un plan al zonei prevesteşte viitoarea configuraţie a cartierului rezidenţial Şoimului:
![]() |
sursa: ANBacău, fond Primăria Bacău, d.21/1968 |
Cutremurul din 1977 şi misterul demolării bisericii.
Mărturia care dezleagă misterul.
Inginerul Marin Vâlsan |
Am depănat, ca pensionarii, amintiri plăcute și neplăcute din anii socialismului și, din vorbă în vorbă, am ajuns la urgia cutremurului din martie 1977. Nu puteam pierde ocazia să-l întreb unde se afla în momentul cutremurului. Răspunsul prietenului meu a fost cea mai mare surpriză a acestui an: „eram aici, în grădina bisericii Armenești”. Mă aflam, așadar, în fața unui martor ocular al cărei probitate nu poate fi pusă sub semnul îndoielii. Mărturia fostului meu coleg constituie, din punctul meu de vedere, cheia care deschide ușa spre adevăr:
„Locuiam din anul 1975 în blocul de peste drum de biserică față de strada Șoimului. Tot terenul din fostul cimitir armenesc era liber, o pârloagă din care răsărea clădirea înaltă dar foarte șubredă a bisericii Armenești. Turlele care erau fisurate și consolidate cu câțiva tiranți metalici îmi atrăgeau atenția de cel puțin două ori pe zi, când plecam și când mă întorceam de la fabrică. Din cele două turle nu am auzit niciodată dangăte, dar în fiecare seară cucuvelele cântau în cor, accentuând atmosfera sinistră creată pe fundalul clădirii cu ferestrele fără geamuri, sigilate cu scânduri bătute încrucișat peste tocuri.
În seara cutremurului ajunsesem, ca de obicei, târziu acasă și trepidațiile m-au găsit încă îmbrăcat, numai bine pentru a putea coborâ repede, de teamă, în fața blocului. Un zgomot puternic m-a însoțit pe parcursul coborârii. Din ușa blocului, în semiobscuritate, priveam turlele care se prăbușiseră, stăteau agățate în tijele metalice și creaseră un mare nor de praf. Lângă mine erau și alți câțiva vecini. Știam că biserica nu era frecventată de enoriași, dar ne-am dus aproape pentru a striga și verifica dacă, întâmplător, nu se afla vreun rănit, om al străzii pripășit și surprins printre dărâmături. Din fericire, nu era nimeni! Când lucrurile s-au liniștit puțin am fugit la fabrică să văd ce urmări a avut cutremurul acolo.
A doua zi, dimineață, am putut evalua amploarea catastrofei. Ambele turle erau căzute la pământ, acoperișul deviat de pe pereții pe care, parțial, îi dislocase. Era evident că impunătoarea construcție a bisericii devenise o ruină absolut inutilizabilă.
Până în toamnă, târziu, grupuri de oameni despre care nu știu dacă erau pe cont propriu sau lucrau pentru vreo instituție, au cărat materialele de construcție și au demolat inclusiv pereții necăzuți la cutremur. Pe la sfârșitul lui octombrie am constatat că terenul a fost și nivelat, pregătit parcă pentru a primi blocurile care au fost construite în anii care au urmat.”Așa am aflat adevăratul final al bisericii Armenești. Ulterior, aveam să aflu și ce s-a întâmplat cu o mare parte dintre materialele recuperate.
Ultima legendă.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiPOlOon6Ia7ObujG0NOMJzdeP13dpaGCS62CwpJBXO11h4E9iCnYYqsAhbzyZB_bdQQihh466Ybp7Dp_Op3lbI2MtzrzBSQQ1HeQNtM-iMH58ZuTW-8u1EeRktxCEelRk1h5txJy8aS4gK/s400/rev+Ararat.jpg)
Am sentimentul că enigmele bisericii Armenești din Bacău sunt dezlegate.
Legendele create însă, vor dăinui încă mult timp...
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Puţine au fost bucuriile oferite de cooperarea mea cu cititorii prin intermediul funcţiei de “comentariu” existentă pe blog. Volumul 4 al addendei monografiilor a marcat o excepţie, aceea a existenţei unor comentarii. Mulţumindu-le autorilor comentariilor, deschid şi un subcapitol al relatării despre Biserica Armenească pe care l-aş intitula:
Perpetuarea credinţei.
Domnul Iulian Bucur, şeful secţiee de etnografie din Complexul Muzeal “Iulian Antonescu” Bacău, a transmis următorul comentariu: “După demolare, un clopot a ajuns în turnul bisericii catolice din Gioseni, un vas ceramic de rezonanţă, din zidurile bisericii, a ajuns tot la Gioseni. Noi l-am găsit acolo, la nişte bătrânei, prin 2010, şi l-am adus la muzeu”.
Unul dintre cei mai activi interlocutori de pe facebook, domnul Mihai Ciucu, a declarat la 29 octombrie 2014 comentând o ilustrată de epocă a Bacăului: “După turlele Bisericii Sf. Nicolae se văd alte două turle de biserică! Era Biserica Armenească, demolată în urma cutremurului din 1977. Din cărămida rezultată s-a construit o parte a bisericii romano-catolice din Gioseni!”
Încercând o documentare preliminară, am aflat de pe site-ul Episcopiei Romano-Catolice de Iaşi
Unul dintre cei mai activi interlocutori de pe facebook, domnul Mihai Ciucu, a declarat la 29 octombrie 2014 comentând o ilustrată de epocă a Bacăului: “După turlele Bisericii Sf. Nicolae se văd alte două turle de biserică! Era Biserica Armenească, demolată în urma cutremurului din 1977. Din cărămida rezultată s-a construit o parte a bisericii romano-catolice din Gioseni!”
Încercând o documentare preliminară, am aflat de pe site-ul Episcopiei Romano-Catolice de Iaşi
în prezentarea istoriei bisericii “Naşterea Sfântului Ioan Botezătorul” din Gioseni, judeţul Bacău, faptul că ultima construcţie a bisericii a fost determinată de cutremurul din 1977: “…S-a construit o capelă în centrul satului iar cimitirul a fost amplasat în jurul ei în spatele Cooperativei mari - în curtea lui Grigore Rofel. Probabil această capelă a fost de tranziţie căci între anii 1850-1864 a fost construită biserica veche la dimensiunile de 25 m x 10 m cu hramul sfântului Ioan ”.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiTYolPyX7aM_a4rqkc4bit-V8ZqGbNeJD2hIdFZa4FnGxC2XdOxhikGIB01AdzrSnhB2-iFUSKPk7ludRB8gbiTsXPzmMGZ_TQ8nSQK7r8bAOEXyqHUnz9CkxuNLBjz01hR_Xsly8q0zLd/s400/gioseni1.jpg)
Biserica “Naşterea Sfântului Ioan Botezătorul” din Gioseni
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiTYolPyX7aM_a4rqkc4bit-V8ZqGbNeJD2hIdFZa4FnGxC2XdOxhikGIB01AdzrSnhB2-iFUSKPk7ludRB8gbiTsXPzmMGZ_TQ8nSQK7r8bAOEXyqHUnz9CkxuNLBjz01hR_Xsly8q0zLd/s400/gioseni1.jpg)
Botezătorul pe un deal în afara satului. Pictura patronului principal a fost realizată de un pictor pe nume Skaia în anul 1869. Biserica a fost dotată cu orgă clasică de Istvan Colonvitz în anul 1877. În timpul cutremurului din anul 1940 turnul bisericii se dărâmă iar la 4 martie 1977 în urma cutremurului biserica în mare parte a suferit importante daune, devenind impracticabilă şi foarte periculoasă pentru celebrările liturgice.
După ani de umblări pentru obţinerea autorizaţiei de construcţie (circa 600 de drumuri) la cei mari ai timpului, după multe şicane şi umiliri în anul 1977 au început lucrările pentru a 5-a biserică în satul Gioseni, jos lângă parohie având dimensiunile de 50 m x 14 m x 50 m (turn). Elanul credincioşilor pentru o asemenea realizare a fost uimitor prin îndrumarea şi zelul părintelui paroh Rediu Vasile. În anul 1983 s-au sfârşit lucrările bisericii iar sfinţirea lăcaşului a avut loc în ajunul sărbătorii Sfântul Ioan Botezătorul, în anul 1991, participând la consacrare episcopul Petru Gherghel, episcopul Ioan Robu şi nunţiul apostolic de atunci, John Bucovski. Nu se pot omite multele necazuri pricinuite de autorităţile comuniste la realizarea noii biserici din Gioseni: amenzi, percheziţii, anchete, demolarea unei porţiuni din biserică, sistarea lucrărilor pe un timp nedeterminat”. Prezentarea a fost publicată la data de 30 aprilie 2004 şi aparţine Parohului de Gioseni sud, Pr. Rediu Vasile. Este uşor de constatat că personalităţile implicate nu fac nicio referire la un eventual ajutor din partea autorităţilor sau bisericilor din Bacău.
Rămâne, ca urmare, deschisă calea dialogului cu cititorii, a mărturiilor celor care îşi mai amintesc de evenimente. Reînnoiesc invitaţia de implicare în dialog. Generaţiile de azi şi de mâine merită să cunoască adevărul istoric.
_________________________________________________________
Bibliografie
[1] – Costache Radu, Bacăul de la 1850-1900
[2] – Ortensia Racoviţă,“Dicţionarul geografic al judeţului Bacău”, Bacău 1895
[3] – Gr. Grigorovici,“Bacăul din trecut şi de azi”, Bacău 1934,
[4] – Paul Grigoriu, Anatomia unei străzi, galerie de chipuri, Casa editorială ODEON, Bucureşti 1992
După ani de umblări pentru obţinerea autorizaţiei de construcţie (circa 600 de drumuri) la cei mari ai timpului, după multe şicane şi umiliri în anul 1977 au început lucrările pentru a 5-a biserică în satul Gioseni, jos lângă parohie având dimensiunile de 50 m x 14 m x 50 m (turn). Elanul credincioşilor pentru o asemenea realizare a fost uimitor prin îndrumarea şi zelul părintelui paroh Rediu Vasile. În anul 1983 s-au sfârşit lucrările bisericii iar sfinţirea lăcaşului a avut loc în ajunul sărbătorii Sfântul Ioan Botezătorul, în anul 1991, participând la consacrare episcopul Petru Gherghel, episcopul Ioan Robu şi nunţiul apostolic de atunci, John Bucovski. Nu se pot omite multele necazuri pricinuite de autorităţile comuniste la realizarea noii biserici din Gioseni: amenzi, percheziţii, anchete, demolarea unei porţiuni din biserică, sistarea lucrărilor pe un timp nedeterminat”. Prezentarea a fost publicată la data de 30 aprilie 2004 şi aparţine Parohului de Gioseni sud, Pr. Rediu Vasile. Este uşor de constatat că personalităţile implicate nu fac nicio referire la un eventual ajutor din partea autorităţilor sau bisericilor din Bacău.
Rămâne, ca urmare, deschisă calea dialogului cu cititorii, a mărturiilor celor care îşi mai amintesc de evenimente. Reînnoiesc invitaţia de implicare în dialog. Generaţiile de azi şi de mâine merită să cunoască adevărul istoric.
_________________________________________________________
Bibliografie
[1] – Costache Radu, Bacăul de la 1850-1900
[2] – Ortensia Racoviţă,“Dicţionarul geografic al judeţului Bacău”, Bacău 1895
[3] – Gr. Grigorovici,“Bacăul din trecut şi de azi”, Bacău 1934,
[4] – Paul Grigoriu, Anatomia unei străzi, galerie de chipuri, Casa editorială ODEON, Bucureşti 1992
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu